دسترسی سریع
محل برگزاری

جهت مشاهده محل برگزاری کلیک نمایید.

برگزاری نخستین نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت
برگزاری نخستین نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت

اولین نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در روز دوشنبه 29/7/98 در محل موسسه مطالعات بین المللی انرژی با حضور مسئولان و برگزارکنندگان این کنفرانس و جمع کثیری از اصحاب رسانه برگزار گردید. در این نشست دکتر علی مبینی دهکردی رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی به عنوان رئیس کنفرانس، دکتر حسین عبده تبریزی رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری به عنوان دبیر PFO (دفتر تامین مالی پروژه) و دکتر جواد حدادی رئیس کمیته راهبری کنفرانس به تشریح اهداف برگزاری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت پرداختند و به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ دادند.

در ابتدای این جلسه آقای دکتر سیاوش دریابار رئیس روابط عمومی و معاون امور بین الملل موسسه مطالعات بین المللی انرژی به عنوان رییس روابط عمومی کنفرانس، ضمن خوش آمدگویی به حاضران بابت حضور در اولین نشست خبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت به معرفی مسئولان حاضر در جلسه پرداختند.

در ادامه آقای دکتر علی مبینی دهکردی رئیس شورای سیاست گذاری کنفرانس  و رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی به تشریح اهداف برگزاری کنفرانس پرداختند. ایشان در ابتدای صحبت‌های خود ضمن خیرمقدم  به حاضران در جلسه به بیان اهداف پرداختند. ایشان رسالت کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت را "تکیه بر ظرفیت‌های درونی اقتصاد ملی در شرایط کنونی کشور" دانسته و هدف از برگزاری کنفرانس را ایجاد همکاری، همفکری و هم اندیشی مشترک میان بازار انرژی با تاکید بر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و بازارهای مالی شامل بازار پول و بازار سرمایه عنوان نمودند. شناسایی و شکوفایی ظرفیت‌های صنعت نفت برای به کارگیری منابع و امکانات مالی داخلی به منظور توسعه صنعت مالی کشور و همچنین پاسخگویی به نیاز صنعت نفت کشور جهت بهره برداری پروژه‌های متعدد توسعه‌ای از دیگر اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس عنوان شد.  

آقای دکتر مبینی در ادامه صحبت‌های خود یکی از مزیت‌های بزرگ کشور را مبحث انرژی با تاکید بر منابع هیدروکربری دانستند و به زیرساخت‌های مناسب داخلی از جمله خطوط انتقال انرژی، خطوط انتقال نیرو، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و همچنین میادین بزرگ شناخته شده نفت و گاز جهت فعالیت صنعت مالی کشور اشاره نمودند. همچنین ایشان ضمن اشاره به ظرفیت‌های مناسب شناخته شده توسط صنعت مالی و وجود نقدینگی فراوان در داخل کشور، بر لزوم هدایت نقدینگی داخل کشور به منظور پیشبرد اهداف صنعت نفت و همچنین جلوگیری از ایجاد مشکل در بخش‌های دیگر اقتصادی تاکید نمودند.

رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس با تاکید بر اصل 44 و تمرکز بر مردمی سازی صنعت نفت، به زمینه‌های موجود برای شرکت‌های کوچک و بزرگ فعال در بخش‌های مختلف صنعت نفت، از جمله شرکت‌های نوپا، شرکت‌های اکتشاف و تولید فعال کشور، شرکت‌های فعال در زمینه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین نیاز این شرکت‌ها به توسعه ظرفیت اشاره نمودند. به بیان ایشان علی رغم فراهم بودن زیرساخت‌ها و بازار مناسب جهت این توسعه ظرفیت، مشکلاتی چون تامین مالی و نوآوری تکنولوژیک مانع این توسعه گردیده است.

ایشان در ادامه صحبت‌های خود مشکل صنعت نفت را روش‌های بهره برداری دانستند و با اشاره به اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در حال شکل گیری در صنعت نفت ایران جهت پاسخگویی به این نیاز و حضور نسل جوان و تحصیل کرده و علاقه‌مندان به شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌های مختلف، نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مورد نظر توسط وزیر محترم نفت اشاره نمودند. به بیان ایشان زیرساخت‌های اکوسیستم مورد نظر شامل مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها، صندوق‌های خطرپذیر و سایر نیازها جهت حضور هوشمندانه شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری می‌باشند. از طرف دیگر با اولویت بندی نیازهای صنعت نفت امکان فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه بیش از پیش فراهم خواهد گردید. 

ایشان در ادامه صحبت‌های خود به ظرفیت‌های نهفته فعالیت نظام مالی کشور در حوزه نفت و انرژی  اشاره نمودند. به بیان ایشان بر اساس آخرین آمار موجود در کشور، ظرفیت فعلی تولید نفت و گاز کشور در حدود 9.5 میلیون بشکه شناسایی شده است که از این میزان حدود 6 میلیون بشکه در داخل کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد. این میزان مصرف انرژی حدود 5 الی 6 برابر متوسط مصرف جهانی و 10 الی 12 برابر کشورهای پیشتاز در این حوزه مانند ژاپن می‌باشد. در صورت ورود شرکت‌های فناوری محور فعال در حوزه صرفه جویی و کارایی انرژی به این حوزه، امکان تقلیل این 6 میلیون بشکه به میزان 1 الی 2 میلیون بشکه وجود دارد. مصرف کم‌تر انرژی، آلودگی کم‌تر زیست محیطی و ایجاد فضای مناسب کسب و کار از جمله مواردی هستند که به عنوان ایجاد کننده انگیزه جهت ورود به این حوزه عنوان گردید. به بیان ایشان صرفه جویی صورت گرفته ناشی از این اقدامات می‌تواند در سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت جهت تولید نفت خام و گاز طبیعی، صنایع پالایش و دیگر ظرفیت‌های موجود در سایر حوزه‌های انرژی به کار گرفته شود.

آقای دکتر مبینی در ادامه صحبت‌های خود از لزوم همکاری بخش‌های مختلف کشور از جمله رسانه‌ها با رویکرد افزایش هوشمندی جامعه بر اساس منافع ملی، مدیران نفتی فعال در حوزه‌های مشاوره، اجرا، سیاست گذاری و همچنین فعالان بازار سرمایه و بازارهای مالی جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود سخن گفتند. ایشان ضمن بیان نیاز کشور به استفاده از تکنولوژی  و سرمایه خارجی جهت بالابردن سرعت توسعه ظرفیت‌های کشور، بر لزوم کاربرد منابع داخلی موجود و استفاده هوشمندانه از آن‌ها تاکید نمودند.

رئیس شورای سیاست گذاری کنفرانس در ادامه صحبت‌های خود پاسخگویی به چگونگی همکاری دو صنعت مالی و انرژی کشور با تاکید بر صنعت نفت و گاز را هدف کنفرانس دانستند و بر چگونگی ساماندهی تامین مالی پروژه‌های کوچک و بزرگ توسط راهکارهای ارائه شده در این کنفرانس تاکید نمودند. همچنین با اشاره به حمایت بخش خصوصی شامل فعالان حوزه‌های تامین مالی، فعالان حوزه انرژی و شرکت‌های اکتشاف و تولید از برگزاری کنفرانس و ظرفیت بالای این بخش، به امکان پذیر بودن دسترسی به اهداف در نظر گرفته شده برای کنفرانس اشاره نمودند.

آقای دکتر مبینی رئیس کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در ادامه صحبت‌های خود به محورهای مورد بررسی در این کنفرانس پرداختند. بررسی مدل‌های توسعه در نظام‌های مالی صنعت نفت، الگوی تامین مالی در قراردادهای موجود، تامین مالی شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید، الگوهای موفق تامین مالی صورت گرفته در طرح‌های توسعه‌ای، برآورد ظرفیت‌های بازار پول و سرمایه، امکان سنجی تامین مالی در بخش‌های پتروشیمی و استفاده از ظرفیت‌های راکد داخلی در جهت ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت از جمله مهم‌ترین محورهای کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت عنوان گردید.

رئیس شورای سیاستگذاری در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از حضور آقای دکتر عبده تبریزی دبیر محترم کنفرانس و آقای دکتر حدادی رئیس کمیته راهبری کنفرانس نسبت به نتیجه نهایی کنفرانس جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای صنعت نفت با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی ابراز امیدواری نمودند.

سخنران‌‌‌‌‌دوم:
سپس آقای دکتر جواد حدادی رئیس کمیته راهبری کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت ضمن خوش آمدگویی به حاضران در جلسه و از جمله اصحاب رسانه به بیان ضرورت برگزاری، اهداف و راهبرد کنفرانس پرداختند.

آقای دکتر حدادی در ابتدا به لزوم مهندسی مالی و ابزارسازی در صنعت نفت با اتکا به منابع مالی داخلی اعم از باراز پول، بازار سرمایه و بیمه کشور پرداختند. سپس به نحوه انتخاب و چینش بخش‌های مختلف کنفرانس از جمله شورای سیاستگذاری اشاره کردند. ایشان اضافه کردند حضور نمایندگان ارکان تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت در اعضای شورای سیاست گذاری، حضور زیرمجموعه‌ها در کمیته راهبری، کمیته‌های تخصصی و همچنین پنل‌های در نظر گرفته شده برای کنفرانس با رویکرد تجمیع نظرات تمامی ارکان دخیل در تامین مالی پروژه‌ها صورت گرفته است.

حضور چهار مدیرعامل محترم شرکت‌های اصلی صنعت نفت به عنوان نمایندگان صنعت نفت کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالا، بورس انرژی و فرابورس به عنوان نمایندگان بازار سرمایه کشور، پژوهشکده پولی و بانکی و صندوق توسعه ملی به عنوان نمایندگان بازار پول، پژوهشکده بیمه و بیمه مرکزی به عنوان نمایندگان بدنه بیمه و نهایتا مجمع شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید به عنوان نماینده پیمانکاران فعال در صنعت نفت، در شورای سیاست گذاری کنفرانس و مشارکت انجمن‌ها و تشکلهای خصوصی فعال در صنعت نفت کشور در برگزاری کنفرانس با این رویکرد صورت پذیرفته است. به بیان آقای دکتر حدادی تمرکز کنفرانس بر مهندسی مالی و ابزارسازی با تاکید بر منابع داخلی بازار پول، سرمایه، بیمه و همچنین استفاده از پتانسیل فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های فعال در این حوزه می‌باشد.

آقای دکتر حدادی در ادامه صحبت‌های خود به تشریح عنوان در نظر گرفته شده برای کنفرانس پرداختند. عنوان توسعه نظام مالی مشتمل بر دو قسمت تامین مالی و مبادلات مالی در نظر گرفته شده است. با توجه به محدودیت‌های مبادلات مالی در صنعت نفت در شرایط تحریم، استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها و فین تک‌ها با رویکرد کمک به حل مسایل مبادلات مالی، مدیریت مالی و مدیریت هزینه در صنعت نفت یکی از اهداف اصلی کنفرانس عنوان گردیده است.

رئیس کمیته راهبری کنفرانس در پایان صحبت‌های خود ساز و کار کنفرانس را مبتنی بر همفکری و مشارکت جمعی همه ارکان تامین مالی پروژه‌ها در  صنعت نفت بیان داشته و نسبت به مشارکت حداکثری بخش‌های مختلف کشور در این کنفرانس ابراز امیدواری نمودند.

سخنران‌‌‌‌‌سوم:

 در ادامه این نشست آقای دکتر عبده تبریزی دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص کنفرانس پرداختند.

آقای دکتر عبده تبریزی در ابتدای صحبت‌های خود به نیاز صنعت نفت کشور به سرمایه گذاری اشاره نمودند. به بیان ایشان عدم سرمایه گذاری کافی طی دو دهه اخیر در این صنعت، تغییرات تکنولوژیک و تغییرات در بازارهای جهانی مهم‌ترین دلایل نیاز صنعت نفت به سرمایه گذاری می‌باشند. از طرف دیگر به بیان ایشان به توجه به شرایط تحریم و دشواری فروش نفت، سرمایه گذاری بخش خارجی در صنعت نفت ناممکن شده است. در این شرایط تبدیل این تهدید به فرصت از طریق تامین مالی از داخل کشور یک چالش اساسی است که چگونگی و میزان تحقق آن نیازمند پاسخ است.

دبیر کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، در ادامه به بررسی شرایط حاکم بر کشور و تولید نقدینگی در داخل پرداختند. تولید 23% نقدینگی در سال به صورت میانگین در طی 40 سال اخیر از طرفی و ضعف تقاضای کل خانوارها از طرف دیگر، منجر به افزایش قیمت دارایی‌ها شده است. افزایش 170 درصدی قیمت زمین در تهران یا افزایش 100 درصدی قیمت سهام در طی یک سال از جمله نمونه‌های تاثیر نقدینگی بر افزایش قیمت دارایی‌های می‌باشد. از طرفی با توجه به محدودیت درآمدی بخش مصرفی جامعه امکان جذب این نقدینگی توسط بخش مصرفی جامعه ممکن نخواهد بود. به بیان آقای دکتر عبده تبریزی با توجه به ممکن بودن انتقال این دارایی‌ها به بخش تولید و خصوصا تولید مولد و دارای بازدهی مناسب مانند صنعت نفت و گاز می‌توان از  این نقدینگی بهره برد. 

رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت‌های خود یکی از محورهای اصلی مورد بحث در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت را چگونگی حل مشکل نبود سرمایه گذاری خارجی از طریق جذب سرمایه داخلی و انتقال نقدینگی اضافی داخلی به بخش‌های تولیدی نفت و گاز عنوان نمودند. بررسی ابزارها، امکانات، مسیرها، اقدامات جدید قابل انجام در بازار سرمایه، اقدامات قابل انجام در نظام بانکی، صنعت بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای دارای منابع از جمله مباحث مورد بررسی در کنفرانس می‌باشند. ایشان همچنین نتیجه گیری کردند که تمام ارکان بازار مالی کشور از جمله بازار سرمایه، بانک‌ها، بیمه‌ها می‌بایست راه حل‌های خود را در این کنفرانس ارائه دهند.

آقای دکتر عبده در ادامه صحبت‌های خود به مبحث تامین مالی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان نیز پرداختند. شیوه‌های تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان که بسیار متفاوت از تامین مالی حوزه‌های متعارف صنعتی می‌باشد، یکی از موضوعات مورد بررسی در کنفرانس خواهد بود.

دبیر کنفرانس در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌های روز کنفرانس نیز اشاره کردند. ترکیبی از مدیران صنعت، مدیران بخش مالی و بخش خصوصی به عنوان سخنرانان کنفرانس از جمله مباحث مورد اشاره توسط ایشان بود.

ایشان همچنین در پایان صحبت‌های خود ضمن اشاره به گفت و گو با رسانه‌های تخصصی این حوزه، نسبت به برگزاری مناسب و مفید کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت اشاره نمودند.

در پایان صحبت‌های آقای دکتر عبده تبریزی، خبرنگاران و حاضران در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و سوالات خود در زمینه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت پرداختند.

سوالات خبرنگاران:

سوال اول-  خبرنگار رسانه راه پرداخت با اشاره به موضوع فین تک که در محورهای کنفراس آمده طرح سوال کردند. سوال ایشان در خصوص نحوه ساز و کار در نظر گرفته شده برای استفاده از رمز ارزها در کنفرانس مطرح شد.

پاسخ اول- آقای دکتر عبده تبریزی در پاسخ به این سوال به محدودیت انتقال منابع مالی در مبادلات محصولات به دلیل تحریم‌ها اشاره نمودند و بیان داشتند علاوه بر مبحث تامین مالی، مساله نظام‌های انتقال و مبادلات مالی یکی از بحث‌های جانبی کنفرانس خواهد بود. یافتن راهکاری برای مبادلات مالی یکی از سوالات اساسی صنعت نفت در این خصوص می‌باشد که برای یافتن پاسخ آن استفاده از ابزارهای گوناگون مانند ارزهای رمزنگار ضروری خواهد بود. تمایل بانک مرکزی برای استفاده از ابزارهای جایگزین در مبادلات با کشورهای مختلف خصوصا به دلیل محدودیت‌های اعمال شده اخیر بر مبادلات این بانک نیز یکی از مسائل قابل بررسی در این زمینه خواهد بود.

پاسخ دوم- آقای دکتر اسلامی بیدگلی مدیر دفتر تامین مالی (PFO) و عضو کمیته راهبری کنفرانس نیز در پاسخ به این سوال اظهار داشتند دامنه کاربرد بلاکچین بسیار وسیع و فراتر از موضوع رمزارزهاست. بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در استفاده از رمز ارزها برای مبادلات مالی، فروش کالاها با استفاده از زیرساخت بلاکچین، استفاده از تکنولوژی‌های نوین مالی مبتنی بر بلاکچین در بازار سرمایه از جمله مباحث مورد بررسی در این خصوص می‌باشند. بررسی امکان استفاده از این زیرساخت در مبادلات مالی صنعت نفت یکی از موضوعات کنفرانس خواهد بود.

پاسخ سوم- آقای دکتر حدادی نیز به ظرفیت‌های در نظر گرفته شده برای فین تک‌ها جهت حضور فعال و مشارکت در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت پرداختند. در نظر گرفتن پنل اختصاصی برای فین تک‌ها، فضای نمایشگاهی جهت مشارکت شرکت‌های فعال جهت ارائه محصولات و برگزاری مسابقه فین تک با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و شرکت فرابورس ایران از جمله این موارد است.

سوال دوم- از روزنامه خراسان و پایگاه خبری الفبا در ادامه جلسه با اشاره به صحبت‌های آقای دکتر عبده در خصوص نقدینگی سرگردان موجود در جامعه و لزوم هدایت آن به سمت بازار نفت و انرژی سوال خود را با محوریت وجود یا عدم وجود طرح‌های جدید با رویکرد استفاده از این سرمایه‌ها در جهت بهبود توسعه صنعت نفت با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور مطرح نمودند.

پاسخ- در پاسخ به این سوال آقای دکتر عبده تبریزی ضمن تایید موضوع از لزوم تغییر جهت سرمایه‌های داخل کشور جهت جلوگیری از تاثیرگذاری بر قیمت‌ها و در عین حال دشوار بودن انجام این کار سخن گفتند. از جمله دشواری‌های پیش رو به بیان ایشان تغییر عادت سرمایه گذاری جامعه می‌باشد که می‌تواند چالشی زمان بر و هزینه بر باشد. ایشان بررسی پتانسیل‌های صنعت نفت که قادر به ارائه بازدهی بالاتری می‌باشد را راهکاری برای این مساله دانستند. حاشیه سود بالای صنعت نفت در مقایسه با صنایع دیگر از جمله صنایع هوایی یا خودرویی از جمله موارد مورد اشاره توسط ایشان بود.

ظرفیت بالای صنعت نفت جهت جذب این منابع مورد دیگری بود که ایشان در صحبت‌های خود به آن اشاره نمودند. نحوه طراحی راهکاری مناسب جهت استفاده از این سرمایه‌ها چالش اصلی پیش رو خواهد بود که نحوه طرح آن یکی از موضوعات کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت می‌باشد. تجربیات شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری در شرکت مپنا جهت نیروگاه سیکل ترکیبی که بازدهی بیش از 25% را برای سرمایه گذاران به همراه داشت، از جمله موارد موفق تامین مالی با استفاده از ظرفیت‌های درونی جامعه بوده است. همچنین ایشان با اشاره به امکان بالابردن بهره وری با توجه به شرایط اقتصادی جامعه نسبت به تبدیل تهدیدهای موجود به فرصت ابراز امیدواری نمودند.

 

سوال سوم-  سوال مطرح شده بعدی در خصوص سازوکار استفاده از ابزارهای جدید در تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت و  پلتفرم استفاده از آن مطرح گردید.

پاسخ اول- آقای دکتر اسلامی بیدگلی به بیان تجربیات شرکت‌های تامین سرمایه در جهت طراحی ابزارها برای تامین مالی پروژه‌ها و تامین مالی ساختار یافته بر اساس نوع پروژه و تقاضای کارفرما پرداختند و بر لزوم استفاده از ساز و کار مشابه در صنعت نفت با توجه به تنوع بالای این صنعت اشاره تاکید نمودند. تمایل مدیران برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه به جای استفاده از بازار پول با توجه به مشکلات فعلی شبکه بانکی کشور یکی از موضوعات مورد اشاره توسط ایشان بود.

پاسخ دوم- در ادامه آقای دکتر مبینی دهکردی نیز به ظرفیت‌های موجود برای استفاده از سرمایه‌های داخلی در صنعت نفت اشاره نمودند. ایشان ضمن تاکید بر عدم اختصاص سیستم خاص تامین مالی به انواع پروژه‌های در جریان به امکان تعامل میان سرمایه گذاران و سرمایه پذیران در جریان کنفرانس اشاره نمودند. همچنین ایشان در ادامه صحبت‌های خود به ظرفیت‌های موجود جهت جذب سرمایه در صنعت نفت اشاره کردند. وجود ظرفیت بالاتر از 25 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی با وجود بسترهای مناسب، ظرفیت 17 میلیارد دلاری در صنعت پالایشگاهی تنها جهت به روزرسانی ظرفیت موجود، ظرفیت 14 میلیارد دلاری جهت رسیدن به بازده نیروگاه‌های موجود در حد شاخص‌های متوسط اروپایی و ظرفیت‌های موجود خصوصا در میادین مشترک در بخش بالادستی از از جمله موارد مورد اشاره توسط ایشان بود. لزوم ایجاد تنوع در محصولات، بازارها و فرآیندها از جمله موارد دیگر مورد اشاره توسط آقای دکتر مبینی بود که نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان می‌باشند.

طرح بحث توسط نماینده انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی- ایشان به بیان دیدگاه خود با رویکرد استفاده از تمام امکانات داخلی جهت برطرف کردن نیاز سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز پرداختند. ایشان با تایید صحبت‌های صورت گرفته در خصوص وجود زیرساخت‌های مورد نیاز در سه سطح بالادستی، میان دستی و پایین دستی به لزوم توجه به بازارها سخن گفتند و بر طراحی ساز و کار مناسب در خصوص فروش محصولات و بازگرداندن سرمایه‌ها در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت تاکید نمودند.

سوال چهارم- سوال بعدی در خصوص برگزاری کنفرانس در شرایط حال حاضر کشور مطرح شد. آیا امکان بررسی روشهای تامین مالی و ارایه راهکارهای جدید با توجه به شرایط تحریم و اعلان رسمی دستاوردها با توجه به رصد کشورهای غربی وجود دارد؟ آقای دکتر مبینی در پاسخ به این سوال به شرایط جنگ اقتصادی تحمیل شده بر کشور اشاره نمودند. ایشان رویکرد کشور را در این شرایط عدم تسلیم و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در این شرایط دانستند. تغییر رویکرد از استفاده از منابع خارجی به استفاده از منابع داخلی یکی از همین ساز و کارها عنوان گردید. توجه به ظرفیت‌های داخلی و همچنین ظرفیت‌های موجود در کشورهای همسایه به منظور توسعه بازار و توسعه صنعت نفت و انرژی کشور از جمله موارد مورد اشاره توسط آقای دکتر مبینی دهکردی بود.

سوال پنجم- نماینده یکی از شرکت‌های فعال در حوزه بلاکچین در کشور در ادامه جلسه به بیان دیدگاه‌های خود با توجه به آشنایی با مشکلات و دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان پرداختند. بحث تامین مالی و مبادلات مالی در صنعت نفت که موضوعات اصلی کنفرانس می‌باشند و مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های فعال در این حوزه از موضوعات مورد اشاره توسط ایشان بود. ایشان در خصوص امکان رفع مشکلات رگولاتوری موجود جهت بکارگیری پتانسیل فین‌تک‌ها در صنعت نفت سوال پرسیدند.

پاسخ- آقای دکتر مبینی دهکردی با اشاره به برگزاری جلساتی در حوزه رمزارزها در طی دو سال اخیر توسط موسسه مطالعات بین المللی انرژی و دبیرخانه کنفرانس به پیشرفت‌های اتفاق افتاده در زمینه رگولاتوری استفاده از رمزارزها اشاره نمودند. همچنین آقای دکتر مبینی یکی از اهداف کنفرانس را تبادل اطلاعات میان فین‌تک‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال با نهادهای رگولاتوری در جهت از میان برداشتن این مشکلات دانستند. 

سوال ششم-  در خصوص پروژه‌هایی که قرار است از طریق کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت تامین مالی شوند و میزان تامین مالی ممکن برای این پروژه‌ها پرسیده شد.

پاسخ-  آقای دکتر اسلامی بیدگلی با اشاره به دعوت از فعالان صنعت نفت جهت معرفی پروژه‌ها در یکی از پنل‌های کنفرانس و ارائه راهکار برای تامین مالی این پروژه‌ها توسط تامین کنندگان مالی، معرفی تعدادی از پروژه‌های موفق تامین مالی شده در صنعت نفت و پروژه‌های در جریان در این حوزه، ساز و کار تامین مالی را از موضوعات مورد بحث و بررسی در روز کنفرانس دانستند. همچنین ایشان با اشاره به شرایط خاص حاکم بر پروژه‌های نفتی بر لزوم حضور نهادهای رگولاتوری این حوزه مانند سازمان بورس و اوراق بهادار جهت تهیه ضوابط جدید جهت به کارگیری ابزارهای نوین به منظور تامین مالی صنعت نفت تاکید نمودند.

سوال هفتم-  در خصوص بحث‌های صورت گرفته در کمیته‌های تخصصی کنفرانس و میزان عملیاتی بودن مباحث مطرح شده در خصوص تامین مالی پروژه‌های نفتی مطرح گردید.

پاسخ- در این خصوص آقای دکتر اسلامی بیدگلی با اشاره به استفاده شرکت مپنا از صندوق پروژه در یکی از پروژه‌های این شرکت به برخی از مسائل ایجاد شده پس از استفاده از این ابزار از جمله مسائل مالیاتی مرتبط پرداختند و اشاره نمودند بسیاری از مشکلات پیش رو در این زمینه پس از اجرایی شدن پروژه‌ها قابل برطرف کردن می‌باشند. ایشان همچنین با توجه به پروژه‌های مختلف مطرح شده در زمینه استفاده از صندوق پروژه، خصوصا پروژه‌های صنعت نفت به لزوم اصلاح دستورالعمل‌ها به منظور رونق بیشتر استفاده از این ابزارها در صنعت نفت اشاره نمودند. همچنین ایشان در توضیحات خود در این خصوص یکی از وجوه تمایز کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت را عدم معرفی صرف ابزارهای مالی دانستند و عنوان نمودند در این کنفرانس هدف و رویکرد بررسی کاربردی ابزارهای موجود و حتی در صورت نیاز تغییرات و استفاده از ابزارهای جدید در این حوزه می‌باشد. ایشان همچنین در پایان صحبت‌های خود کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت را آغاز راهی برای مذاکرات، آشنایی بیشتر و دقیق‌تر مدیران با ابزارها و طراحی دقیق‌تر ابزارهای مورد استفاده با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه‌ها دانستند.

در پایان این جلسه آقای دکتر مبینی دهکردی به رویکرد شکل دادن ساز و کار مناسب جهت پیگیری اهداف مطرح شده در کنفرانس با توجه به میزان مشارکت بخش‌های مختلف دخیل در صنعت نفت در کنفرانس اشاره نمودند. ایشان ضمن تشکر از حاضران در جلسه ماموریت کنفرانس را شکل دهی همکاری میان صنعت نفت و صنعت مالی کشور با بررسی ظرفیت‌های طرفین در روز کنفرانس دانستند.

 

 ZZZZZZZ (3)  ZZZZZZZ (1) ZZZZZZZ (2)

 

اولین نشست خبری (1) اولین نشست خبری (2)  اولین نشست خبری (3)  اولین نشست خبری (4)

 

ZZZZZZZ (5)  ZZZZZZZ (6)


1398/07/30 (1 سال قبل )