دسترسی سریع
محل برگزاری

جهت مشاهده محل برگزاری کلیک نمایید.

دومین نشست بررسی بلاکچین با موضوع بررسی مدل‌های رمزارز متناسب با نیاز صنعت نفت
دومین نشست بررسی بلاکچین با موضوع بررسی مدل‌های رمزارز متناسب با نیاز صنعت نفت

جلسه دوم

 

*موضوع جلسه: بررسی مدل‌های رمزارز متناسب با نیاز صنعت نفت


*محل برگزاری: موسسه مطالعات بین المللی انرژی 


*تاریخ برگزاری جلسه: روز چهارشنبه 97/8/23


این جلسه در مورخ  97/8/23 با حضور نمایندگانی از وزارت نفت، بانک مرکزی، بانک سپه، دانشگاه صنعتی شریف و وزارت امور خارجه برگزار گردید. در آغاز جلسه، آقای دکتر مبینی (ریاست محترم مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی) ضمن استقبال از برگزاری جلسه دوم با موضوع "بررسی راهکارهای مقابله با تحریم‌های آمریکا" و تشکر از کارشناسان و صاحب‌نظران حاضر در جلسه، به بیان دیدگاه‌های خود و لزوم همکاری متقابل سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای مقابله با تحریم‌ها پرداختند.


ایشان در ابتدای سخنان خود، نسبت به یافتن راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در این جلسات ابراز امیدواری کردند و همچنین با اشاره به بررسی موضوعات فنی در جلسه اول، به آمادگی کارشناسان و صاحب‌نظران برای بررسی گام‌های بعدی اشاره نمودند. در ادامه، با اشاره به صحبت‌هایی که با کارشناسان شرکت‌های مختلف در حاشیه این جلسات صورت گرفته است، از اقدامات فردی صورت گرفته تقدیر کرده و  از لزوم هماهنگی و استمرار این فعالیت‌ها و همچنین اهمیت باور به توانایی‌ها و امکان ایجاد تغییر سخن گفتند. جناب آقای دکتر مبینی، در ادامه‌ی سخنانشان به لزوم جوان‌گرایی (اعتماد به جوانان و حضور فعال آنان در جامعه) خصوصاً در بخش‌های مدیریت کشور و همچنین لزوم همفکری برای عبور از بحران‌ها اشاره نمودند. ایشان با اشاره به موانع پیش رو در این زمینه خصوصاً موانع داخلی در ارتباط با مقاومت در برابر ساختارهای جدید و مدل‌های جدید به لزوم شناخت این موانع و تمایز آن با نظرات کارشناسی و دلسوزانه تأکید کردند.


آقای دکتر مبینی با اشاره به نوع نگاه جهانی و رقابت‌های موجود بین کشورها بر سر منافع اقتصادی، بر اهمیت تمایل به تقویت خود از جهات مختلف خصوصاً در زمینه اقتصادی و همچنین باور و تکیه بر متخصصین داخلی اشاره نمودند و همچنین با اشاره به فشار کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده بر اقتصاد کشور، به اهمیت استفاده از ابزارهای نوین و ناتوانی روش‌های قدیمی در حل برخی مشکلات جدید اشاره کردند. در ادامه‌ی جلسه، آقای دکتر حدادی دبیر برگزاری جلسات، ضمن تشکر از حاضران در جلسه و همچنین آقای دکتر مبینی به دلیل حمایت از برگزاری این جلسات، به شدت گرفتن مجدد جنگ نرم و تهدیدها اشاره کردند. ایشان همچنین هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ها را تولید رمز ارز جدید بر اساس تکنولوژی‌های جدید و بلاکچین جهت معاملات در بخش نفت و مقابله با تحریم‌های آمریکا اعلام کردند و با اشاره به بررسی مباحث فنی در جلسه اول، از ارائه راهکارهای عملی برای پاسخگویی به نیاز بخش نفت در جلسات بعدی سخن گفتند.


آقای دکتر حدادی، در پایان صحبت‌های خود به بررسی دقیق‌تر این مدل در این جلسه توسط آقای دکتر امامی اشاره و از کارشناسان و صاحب‌نظران درخواست کردند به صورت پویا و با رویکردی انتقادی در مباحث شرکت نمایند. همچنین موضوع بعدی جلسه را "ارائه موضوعات اصلی مربوط به تحریم و شناخت دقیق‌تر آن‌ها" توسط آقای دکتر شاکری عنوان نمودند. در ادامه‌ی جلسه آقای دکتر امامی به ارائه مدل پیشنهادی خود و مروری بر موضوعات ارائه شده توسط ایشان در جلسه قبل و  بررسی پشتوانه‌های پولی ارائه شده برای رمز ارز پیشنهادی از جمله یورو و بیان مزایا و مشکلات آن پرداختند. همچنین ایشان مزایا و مشکلات طلا را نیز قابل اعتماد بودن آن و در عین حال مشکلات سیاسی برای اقناع کشورهای مختلف به تخصیص طلا به عنوان پشتوانه رمز ارز عنوان نمودند. در رابطه با ارائه سبد ارزی متشکل از ارزهای چند کشور نیز، ایشان پیچیده بودن ارزشگذاری به دلیل تفاوت در ارزش ارزهای مختلف و دشواری پذیرش ارزها توسط کشورهای دیگر را مهم‌ترین مشکلات پیش رو بیان نمودند. جناب آقای دکتر امامی، همچنین به بررسی یورو، به عنوان یک پول رایج بین دولت‌ها که با هدف استقلال اقتصادی کشورهای عضو به وجود آمده پرداختند و مزایا و مشکلاتی که در نتیجه استفاده از آن به وجود آمده را بیان نمودند و در ادامه به رمز ارز جدید و امکان استفاده از تجربه یورو پرداختند.


ایشان در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از کارشناسان حاضر در جلسه، از آنان درخواست کردند که به نقد دیدگاه‌های ایشان بپردازند. در پایان صحبت‌های ایشان، آقای دکتر مبینی (ریاست محترم جلسه) ضمن تشکر از ایشان، از کارشناسان حاضر در جلسه خواستند به ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در رابطه با این مدل بپردازند. در این رابطه کارشناسان حاضر در جلسه از نهادهای مختلف، از جمله بانک سپه و مرکز مطالعات بین الملل وزارت نفت به بیان دیدگاه‌هایشان پرداختند و آقای دکتر امامی نیز توضیحاتی را در پاسخ به دیدگاه آنان ارائه نمودند. در ادامه، آقای دکتر شاکری به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند. ایشان مباحث مورد بحث خود را مروری بر ساختار تحریم‌های مالی و صحبت درباره SPV و نقاط ضعف و قوت آن و بررسی پیشنهادات مشابه ارائه شده توسط کارشناسان دانستند. در ابتدای صحبت‌ها ایشان به توضیح کلاس‌های تحریمی مختلف پرداختند و  به طور خاص SDN را توضیح دادند. ایشان همچنین تفاوت SDN و قانون CATSA را برای حاضران شرح دادند. موضوع دیگر تگ IRAN است که پس از 14 آبان مطرح می شود.


همچنین آقای دکتر شاکری در ادامه صحبت‌های خود به بررسی نحوه عملکرد SPV پرداختند. در این نهاد، ایران به عنوان صادر کننده نفت از SPV بستانکار می‌شود. یک شرکت خارجی دیگر نیز به ایران کالا یا خدماتی را صادر می‌کند. تحت نظر SPV و با کمک بانک مرکزی یکی از کشورهای اروپایی این شرکت و شرکت وارد کننده نفت ایران مبادله مالی انجام می‌دهند و ایران به شکل تهاتری در ازای ارائه نفت، کالا یا خدمات مورد نظر خود را دریافت می‌نماید. علاوه براین‌ها، آقای دکتر شاکری اشکالات خود را درباره این طرح مطرح نمودند.


علاوه براین‌ها، آقای دکتر شاکری با توجه به رابطه مویرگی اروپا و آمریکا به این نکته اشاره کردند که تحریم یک بانک اروپایی توسط آمریکا ریسک زیادی ندارد ولی تحریم بانک مرکزی یک کشور به دلیل حجم بالای مبادلات آن‌ها با آمریکا می‌‌تواند ایجاد مشکل نماید. همانطور که به دلیل نوع روابط آمریکایی‌ها با چین و انجام آن از طریق چند بانک محدود، امکان تحریم این بانک‌ها بسیار اندک است. مسأله دیگر مطرح شده توسط ایشان شمول مبادلات غیر مالی در تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. یکی از پیشنهادات مطرح شده توسط آقای دکتر شاکری، انتقال برای مقابله با این مشکلات است؛ بدین ترتیب که مرکز SPV از اروپا به داخل ایران انتقال یابد و در مناطق آزاد ایران استقرار یابد. بدین دلیل که با این کار تسلط اطلاعاتی غرب کاهش می‌یابد، امکان استفاده از افراد ایرانی برای SPV به وجود می‌آید و کشورهای دیگری به جز اروپا مانند چین می‌توانند به این سیستم متصل شوند که می‌تواند سبب کاهش میزان بستانکاری ایران گردد.


پیشنهاد دیگر آقای دکتر شاکری برای ادامه مبادلات با اروپا، کار کردن با شرکت‌های دولتی اروپا است. این شرکت‌ها می‌توانند خدمات مورد نیاز ایران که باید از خارج تأمین شوند را ارائه دهند. این شرکت‌های دولتی به دلیل حضور در ساختارهای اروپا، امکان تحریم کمتری دارند؛ زیرا هزینه تهدید آن‌ها به تحریم می‌تواند شورش نهادهای مالی اروپایی در برابر ساختار تحریم‌ها باشد. در پایان صحبت‌های ایشان، کارشناسان حاضر در جلسه که از نهادهای مختلف حضور یافته بودند؛ به ارائه پیشنهادات و نقد دیدگاه‌های آقای دکتر شاکری پرداختند. در پایان این جلسه، در ارتباط با نظرات ارائه شده جمع‌بندی‌هایی صورت گرفت و از کارشناسان و نهادهای مختلف درخواست شد که ایده‌های جدیدی که به عنوان راهکار می‌توانند مفید باشند را مطرح نمایند. همچنین نمایندگان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در این نهادها توضیحات مختصری ارائه نمودند و از آماده بودن زیرساخت‌های لازم برای برداشتن گام‌های عملی در مراحل بعد خبر دادند.

 

در خاتمه، آقای دکتر مبینی با بیان دیدگاه‌های مطرح شده توسط مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی، تحریم اقتصادی را آخرین حربه ایالات متحده دانسته و با بیان امیدواری نسبت به استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود در داخل، غلبه بر این تحریم‌ها را ممکن دانستند.


1398/07/02 (1 سال قبل )