دسترسی سریع
محل برگزاری

جهت مشاهده محل برگزاری کلیک نمایید.

تکنولوژی بلاکچین در صنعت نفت و گاز
تکنولوژی بلاکچین در صنعت نفت و گاز

صنعت نفت و گاز یک صنعت بزرگ جهانی متشکل از مصرف کننده ها، تامین کننده ها، دولت ها، شرکت های خدماتی و افراد زیادی در سرتاسر جهان است. در میان تمامی این اعضا که بدنه صنعت نقت را تشکیل می دهند، فرصت های زیادی نیز برای بهبود وضعیت و بالا بردن بهره وری وجود دارد.

در شرایط امروز با توجه به افزایش زیر ساخت ها و اطلاعات مربوط به این صنعت، همکاری شرکت ها دشوارتر از قبل شده و این موضوع تاثیرات منفی بر این صنعت گذاشته است. با استفاده از روش های نوین علمی که تاثیر مثبت خود را در زمینه ها و صنایع دیگر نمایش داده اند، می توان در راستای برطرف کردن این مشکلات گام برداشت.

یکی از این روش ها که با توجه به ویژگی های مناسب خود می تواند به بهبود شرایط صنعت نفت کمک کند، استفاده از تکنولوژی بلاکچین است. تکنولوژی بلاکچین می تواند در موارد زیر در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار بگیرد.

  • مبادلات نفتی: با توجه به ماهیت مبادلات نفتی و حجم بالای مبادلات انجام شده در این زمینه، شرکت های مختلف روش های گوناگونی را برای ثبت این تبادلات به کار می برند. این سیستم ها با توجه به ماهیت مرکزی و سنترال بودنشان، هزینه زیادی داشته و می توانند به راحتی مورد تهاجم اطلاعاتی قرار گرفته و اطلاعات موجود در آن ها تخریب و یا سرقت شود.

با توجه به ماهیت غیر مرکزی بلاکچین، استفاده از آن در این زمینه می تواند باعث کاهش هزینه ها شده و امنیت و بهره وری را افزایش می دهد.

  • استفاده از بلاکچین در بخش های بالادستی، میان دستی و پایین دستی: مسیر حرکت نفت از مرحله کشف و استخراج تا تبدیل شدن به کالای قابل استفاده پیچ و خم های زیادی داشته و از ده ها شرکت مختلف عبور می کند. ارتباط این شرکت ها امروزه از طریق قراردادهای کتبی بوده و اطلاعات مورد نیاز در سیستم ها توسط افراد وارد می شوند. با استفاده از تکنولوژی بلاکچین در این زمینه می تواند میزان هدر رفت را به میزان قابل توجهی کاهش داد و همچنین وضعیت محموله های نفتی را به صورت لحظه ای کنترل نمود.
  • در صنایع بالادستی: منظور از صنایع بالادستی مباحث کاوش و استخراج نفت و گاز است. با توجه به ماهیت این فعالیت، شرکت ها و افراد زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. با به کارگیری بلاکچین در این زمینه می توان فعالیت های بین این شرکت ها را به شکل آسان تر و دقیق تری تنظیم نمود.
  • در صنایع میان دستی: منظور مباحث مربوط به حمل و نقل نفت می باشد. امکان کنترل کردن کامل محموله ها و ایجاد هماهنگی و آمادگی بیشتر در میان شرکت های دخیل در این بخش از مزیت های مهم استفاده از بلاکچین در این بخش از صنعت نفت می باشد.
  • در صنایع پایین دستی: در این جا منظور شرکت هایی است که با مشتریان سرو کار دارند. استفاده از بلاکچین در این بخش می تواند با کاهش هزینه تمام شده برای مشتری همراه باشد. همچنین شرکت های بزرگ که در چند حوزه مختلف فعالیت دارند می توانند با در نظر گرفتن مزایای ویژه مشتریان خود را به استفاده از محصولات دیگر نیز تشویق نمایند. امکان هماهنگی میان شرکت ها، شناخت بازار و نیازهای آن و ... از دیگر مزایای استفاده از بلاکچین در این بخش از صنعت نفت می باشد.

آینده بلاکچین در صنعت نفت:

با توجه به استقبال و استفاده برخی از شرکت های بزرگ از این تکنولوژی در فعالیت های نفتی خود و با در نظر گرفتن مزایای استفاده از این تکنولوژی از جمله کاهش هزینه ها، کنترل بهتر، امنیت بیشتر، شناخت بهتر از شرایط بازار و ... که می تواند به بهبود بهره وری و افزایش سود شرکت های نفتی منجر شود، به نظر می رسد به زودی شاهد رشد چشمگیر استفاده از این تکنولوژی در صنعت نفت خواهیم بود.

می توانید مطلب کامل و مطالب مشابه دیگر را از لینک زیر مشاهده بفرمائید.

متن کامل خبر


1397/12/08 (1 سال قبل )